21 July 2009

Bunuel, "Las Hurdes", "Los Olvidados"

Yoksulluk hikayelerine devam… Şu kriz ortamının havasına uygun, yine sinema tarihinin tozlu raflarından bulup çıkardığımız filmler var bu hafta:

* “Las Hurdes: Ekmeksiz Toprak / Las Hurdes: Tierra Sin Pan” (Las Hurdes–Land Without Bread, 1932, 27’), Luis Bunuel.

Bunuel’in çektiği yegane belgesel… Daha çok ‘etnografik surrealist’ bir film olarak tarihe geçmiş olan “La Hurdes”, sadece ‘belgesel’ ve ‘gerçeküstücülük’ gibi uzlaşmaz görünen iki kavramı buluşturma çabasının ürünü olarak değil, aynı zamanda belgesele ne dereceye kadar güven duymak gerektiği konusunda da keyifli bir tartışmaya olanak sunuyor. Franco rejimi tarafından hemencik yasaklanan bu filmi, o yıllarda yeni yeni filizlenen belgesel türünün parodisi gibi görenler de var…

* “Unutulmuşlar / Los Olvidados” (Los Olvidados - The Young and the Damned, 1950, 80’), Luis Bunuel. Meksiko City’de bir grup sokak çocuğunun hikayesi… Gölgede kalmış sayılamasa da, zamanında Meksika’da sadece 3 gün gösterimde kalabilmiş, o zamanki basının, rejimin ve orta sınıf burjuvaların sert tepkisine kurban gitmiş bir yapıt. Gerçek olaylar ve gerçek karakterlere dayanan, kurmaca olduğu halde tuhaf biçimde “Las Hurdes”ten daha belgesel gibi duran bir film.

* “Bir Sufi Masalı / A Sufi Tale” (1980, 8’), Gayle Thomas. Eski bir Fars masalına dayanan, ‘cahil’ köylülerin bir gün esrarengiz bir meyvayla karşılasmasını anlatan muhteşem bir animasyon.


tarih: 25 Temmuz, C.tesi 18:00
yer: Tütün Deposu, Tophane

5 comments:

  1. ahh, hep ben yokken yapıyorsunuz...
    homur homur!!
    (22.07.2009)

    ReplyDelete
  2. boyle muhtesem bi programa hayir diyebilir mi insan!
    simdiden istahim kabardi.
    (23.07.2009)

    ReplyDelete
  3. Ben de geliyorum! Program ne guzel olmus! Katiliyorum Zeynep'e.
    (23.07.2009)

    ReplyDelete
  4. "Los Olvidados" benim hep gormek isteyip de goremedigim film. Gittigim her yerde dvd dukkanlarinda arayip da bulamadigim film, yakinima gelmis. Zaten "Ekmeksiz Toprak" ismini gorunce icimden "Allah bilir Los Olvidados da vardir" dedim ve....
    Kader iste, biz o gun calisiyoruz, maalesef!!
    Benim icin de izleyin.
    Sevgiler
    Bir Bunuel hayrani (24.07.2009)

    ReplyDelete
  5. program gerçekten çok heyecanlıymış, şu sıcak yaz günlerinin ilacı gibi, hele bir de yanında buzlu şarap da varsa :)
    ama ben karşı tarafta pedal çeviriyor olacağım, critical mass olayı...
    bir dahakinde görüşmek dileğiyle...
    sevgiler,
    imre (24.07.2009)

    ReplyDelete